INFO PELAJAR KMKK
DELIMa 2.0
Digital Educational Learning Initiative Malaysia. Satu pelantar sehenti untuk semua keperluan pendidikan anda. Kami menyediakan sumber, panduan dan maklumat untuk murid, guru dan ibu bapa untuk menyesuaikan diri dengan norma baharu supaya tiada murid yang ketinggalan.
Kalendar Pelajar
Jadual Waktu Kelas Sem 2
Jadual Outing Sem 2
Memo Hal Ehwal Pelajar
S.O.P pelajar pulang ke kmkk
Hukuman bawah Akta 174
Larangan Membuli
Riadah cuaca buruk
Tatacara pakaian SEMASA PSPM1
Etika Pakaian Pelajar
Pakaian pelajar KMKK adalah tertakluk kepada peraturan/kod etika pakaian yang telah ditetapkan
Unit Kaunseling & Kerjaya
Pembimbing Rakan Dinamik (PRD)
Perkhidmatan WiFi
Akses WiFi percuma di sekitar kawasan KMKK.
ID WiFi untuk semua pelajar telah siap dijana. Boleh ikuti langkah berikut untuk access WiFi pelajar
1. Pilih Student@KMTK & click connect
2. Public Access - Login Page akan papar
3. Keyin username & password
Username = no. Matrik pelajar (e.g. mk23xxxxxxxx atau ms23xxxxxxxx atau ma23xxxxxxxx)
Password = no kad pengenalan pelajar tanpa -
4. Click proceed button
Perkhidmatan Rawatan
Ketahui lebih lanjut prosedur mendapatkan rawatan di klinik/hospital.
Waktu rawatan ke klinik ada 2 sesi shj:
a)830 pagi, dan
b)200 petang
BUKAN 830PAGI HINGGA 200PETANG.
Datang ke PEJABAT ASRAMA pada jam yang diatas shj.
Jangan bagi alasan ada kelas,kalau sakit boleh skip kelas dan maklum kpd pensyarah berkenaan!
Selain daripada waktu diatas,jika pelajar ingin ke klinik SILA BERURUSAN DENGAN PEJABAT HEP SHJ.
Rawatan pada jam 5.00petang dan keatas & hari Jumaat,Sabtu dan cuti umum,sila berhubung denga FELO bertugas.
Peraturan Pelajar Program Matrikulasi
Peraturan yang ditetapkan perlu diguna pakai oleh semua pelajar demi kesejahteraan pelajar, nama baik kolej khususnya dan Program Matrikulasi KPM amnya.
BAHAGIAN A:PERATURAN AM
- PENDAHULUAN
- PERKARA 1: Pemakaian dan Tafsiran
- PERKARA 2: Disiplin Am
- PERKARA 3: Menghadiri Kuliah, Tutoran, Amali, Bengkel, Aktiviti Kokurikulum dan Aktiviti Rasmi Kolej
- PERKARA 4: Kad Matrik
- PERKARA 5: Kawalan Keselamatan Kolej
- PERKARA 6: Peperiksaan
- PERKARA 7: Pakaian dan Penampilan Diri (Akta 174: Kaedah 6)
- PERKARA 8: Potongan Rambut, Misai, Janggut dan Bauk (Berdasarkan Surat Pekeliling Ikhtisas Kementerian Pelajaran Bil. 2/1976)
- PERKARA 9: Aktiviti Kokurikulum
- PERKARA 10: Penggunaan Bangunan, Kawasan dan Peralatan
- PERKARA 11: Penggunaan Kenderaan
- PERKARA 12: Lalu Lintas dalam Kolej
- PERKARA 13: Lawatan
- PERKARA 14: Aktiviti-Aktiviti Kolej
- PERKARA 15: Menjemput Penceramah/ Pensyarah Luar
- PERKARA 16: Menghadiri Ceramah/ Syarahan yang Bukan Diadakan oleh KPM
- PERKARA 17: Rawatan Perubatan
- PERKARA 18: Menyimpan, Mengedar, Menayang dan Memperdengarkan Penerbitan Bercetak dan Bahan Bukan Bercetak
- PERKARA 19: Judi dalam Kolej
- PERKARA 20: Makanan dan Minuman yang Dilarang
- PERKARA 21: Bahan-Bahan Lucah (Akta 174: Kaedah 19)
- PERKARA 22: Penyalahgunaan Dadah (Akta Dadah Berbahaya 1952)/ Racun (Akta Racun 1952)
- PERKARA 23: Larangan Merokok
- PERKARA 24: Membuli atau Mencederakan
- PERKARA 25: Bahan Letupan
- PERKARA 26: Mencuri/ Mengalih/ Meminda/ Mengubah Objek
- PERKARA 27: Tingkah Laku Musnah
- PERKARA 28: Tingkah Laku Tidak Sopan (Akta 174: Kaedah 3a)
- PERKARA 29: Berkahwin
- PERKARA 30: Rujukan Perubatan/ Hospital
- PERKARA 31: Keingkaran
Peraturan ini disediakan berdasarkan kepada garis panduan yang ditetapkan oleh Bahagian
Matrikulasi Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk membantu pengurusan pelajar di
kolej matrikulasi KPM. Peraturan yang ditetapkan perlu diguna pakai oleh semua pelajar demi
kesejahteraan pelajar, nama baik kolej khususnya dan Program Matrikulasi KPM amnya.
Matrikulasi Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk membantu pengurusan pelajar di
kolej matrikulasi KPM. Peraturan yang ditetapkan perlu diguna pakai oleh semua pelajar demi
kesejahteraan pelajar, nama baik kolej khususnya dan Program Matrikulasi KPM amnya.
1.1 Pihak yang tertakluk di bawah semua peruntukan ini ialah semua pelajar menetap yang
mengikuti pengajian Program Matrikulasi KPM.
1.2 Dalam pemakaian peraturan ini, melainkan jika kandungan ayatnya menghendaki
makna yang lain;
(a) “pegawai hal ehwal pelajar” bermaksud pengarah kolej matrikulasi.
(b) “pengetua kolej kediaman” bermaksud ketua jabatan pengurusan pelajar
bertanggungjawab dalam pengurusan dan pentadbiran kolej kediaman.
(c) “ketua felo” bermaksud ketua warden iaitu pegawai yang bertanggungjawab ke atas
kolej kediaman dan dilantik dalam kalangan pegawai/ pensyarah dan mengetuai
felo kolej kediaman.
(d) “felo” bermaksud warden iaitu pegawai utama yang menjaga sesuatu kolej
kediaman dan termasuklah seseorang yang diberi kuasa dengan sewajarnya untuk
bertindak bagi pihak pengurusan kolej.
(e) “ketua penyelia asrama” bermaksud pegawai yang mengurus selia kolej kediaman.
(f) “penyelia asrama” bermaksud pegawai yang membantu ketua penyelia asrama
mengurus selia kolej kediaman.
(g) “kolej kediaman” bermaksud asrama iaitu bangunan yang disediakan oleh institusi
untuk kediaman pelajar.
(h) “bangunan” bermaksud mana-mana kemudahan fizikal berbentuk bangunan yang
ada di dalam kolej.
(i) “kawasan” bermaksud mana-mana kawasan yang ada di dalam kolej seperti
padang dan gelanggang permainan serta kawasan dalam dan luar di sekeliling
bangunan.
(j) “kolej” bermaksud institusi pendidikan yang menjalankan Program Matrikulasi
KPM.
(k) “lawatan keluar kolej” bermaksud apa jua bentuk lawatan keluar dari kawasan kolej
yang mendapat kelulusan pengarah kolej.
(l) “pelajar” bermaksud pelajar Program Matrikulasi KPM.
(m) “pelajar menetap” bermaksud seseorang pelajar menetap yang tinggal dalam
sesuatu kolej kediaman.
(n) “peralatan” bermaksud semua jenis peralatan yang sedia ada dalam bangunan dan
di kawasan kolej.
(o) “pihak luar” bermaksud pelawat sama ada dalam rombongan yang mewakili
sesuatu institusi kerajaan, institusi pendidikan, agensi-agensi kerajaan, persatuanpersatuan, kelab-kelab dan badan-badan serta kumpulan yang sah pendaftarannya
di bawah Akta Pertubuhan Negara 1966.
(p) “tetamu” bermaksud keluarga dan saudara mara terdekat yang datang
mengunjungi pelajar menetap di kolej.
(q) “pengawal keselamatan kolej” bermaksud pengawal keselamatan yang dilantik
oleh pihak kolej.
(r) “kaunter sirkulasi” bermaksud kaunter perkhidmatan, peminjaman dan pemulangan
buku.
1.3 Sebarang pindaan dan tambahan terhadap peraturan ini akan diedarkan dalam bentuk
helai cerai dan hendaklah dianggap sebagai sebahagian daripada peraturan ini.
(Akta 174: Kaedah 3(b))
1.4 Buku ini perlu dibaca bersekali dengan Akta Institusi-institusi Pelajaran (Tatatertib) 1976,
pekeliling, surat arahan yang dikeluarkan oleh KPM dari semasa ke semasa dan
peraturan/ akta yang ditetapkan oleh undang-undang Malaysia.
1.5 Pihak kolej dan Bahagian Matrikulasi KPM tidak akan bertanggungjawab sekiranya
berlaku sebarang kejadian yang tidak diingini akibat daripada ketidakpatuhan kepada
Peraturan Pelajar Program Matrikulasi KPM.
mengikuti pengajian Program Matrikulasi KPM.
1.2 Dalam pemakaian peraturan ini, melainkan jika kandungan ayatnya menghendaki
makna yang lain;
(a) “pegawai hal ehwal pelajar” bermaksud pengarah kolej matrikulasi.
(b) “pengetua kolej kediaman” bermaksud ketua jabatan pengurusan pelajar
bertanggungjawab dalam pengurusan dan pentadbiran kolej kediaman.
(c) “ketua felo” bermaksud ketua warden iaitu pegawai yang bertanggungjawab ke atas
kolej kediaman dan dilantik dalam kalangan pegawai/ pensyarah dan mengetuai
felo kolej kediaman.
(d) “felo” bermaksud warden iaitu pegawai utama yang menjaga sesuatu kolej
kediaman dan termasuklah seseorang yang diberi kuasa dengan sewajarnya untuk
bertindak bagi pihak pengurusan kolej.
(e) “ketua penyelia asrama” bermaksud pegawai yang mengurus selia kolej kediaman.
(f) “penyelia asrama” bermaksud pegawai yang membantu ketua penyelia asrama
mengurus selia kolej kediaman.
(g) “kolej kediaman” bermaksud asrama iaitu bangunan yang disediakan oleh institusi
untuk kediaman pelajar.
(h) “bangunan” bermaksud mana-mana kemudahan fizikal berbentuk bangunan yang
ada di dalam kolej.
(i) “kawasan” bermaksud mana-mana kawasan yang ada di dalam kolej seperti
padang dan gelanggang permainan serta kawasan dalam dan luar di sekeliling
bangunan.
(j) “kolej” bermaksud institusi pendidikan yang menjalankan Program Matrikulasi
KPM.
(k) “lawatan keluar kolej” bermaksud apa jua bentuk lawatan keluar dari kawasan kolej
yang mendapat kelulusan pengarah kolej.
(l) “pelajar” bermaksud pelajar Program Matrikulasi KPM.
(m) “pelajar menetap” bermaksud seseorang pelajar menetap yang tinggal dalam
sesuatu kolej kediaman.
(n) “peralatan” bermaksud semua jenis peralatan yang sedia ada dalam bangunan dan
di kawasan kolej.
(o) “pihak luar” bermaksud pelawat sama ada dalam rombongan yang mewakili
sesuatu institusi kerajaan, institusi pendidikan, agensi-agensi kerajaan, persatuanpersatuan, kelab-kelab dan badan-badan serta kumpulan yang sah pendaftarannya
di bawah Akta Pertubuhan Negara 1966.
(p) “tetamu” bermaksud keluarga dan saudara mara terdekat yang datang
mengunjungi pelajar menetap di kolej.
(q) “pengawal keselamatan kolej” bermaksud pengawal keselamatan yang dilantik
oleh pihak kolej.
(r) “kaunter sirkulasi” bermaksud kaunter perkhidmatan, peminjaman dan pemulangan
buku.
1.3 Sebarang pindaan dan tambahan terhadap peraturan ini akan diedarkan dalam bentuk
helai cerai dan hendaklah dianggap sebagai sebahagian daripada peraturan ini.
(Akta 174: Kaedah 3(b))
1.4 Buku ini perlu dibaca bersekali dengan Akta Institusi-institusi Pelajaran (Tatatertib) 1976,
pekeliling, surat arahan yang dikeluarkan oleh KPM dari semasa ke semasa dan
peraturan/ akta yang ditetapkan oleh undang-undang Malaysia.
1.5 Pihak kolej dan Bahagian Matrikulasi KPM tidak akan bertanggungjawab sekiranya
berlaku sebarang kejadian yang tidak diingini akibat daripada ketidakpatuhan kepada
Peraturan Pelajar Program Matrikulasi KPM.
2.1 Pelajar dikehendaki berkelakuan baik semasa berada di dalam dan di luar kolej demi
menjaga nama baik pelajar, kolej, Bahagian Matrikulasi dan KPM.
(Akta 174: Kaedah 3(a))
2.2 Pelajar bertanggungjawab membuat aduan kepada pihak kolej sekiranya terdapat
sebarang kejadian seperti kecurian, pergaduhan, pencerobohan orang luar, aktivitiaktiviti yang tidak sihat dan lain-lain dengan kadar segera.
2.3 Atas sebab-sebab keselamatan pelajar tidak digalakkan memiliki wang tunai melebihi
RM300.00 dan barang kemas bernilai tidak melebihi RM1,000.00 pada satu-satu masa.
2.4 Pelajar tidak dibenarkan terlibat dalam sebarang pekerjaan, perniagaan atau
perdagangan sama ada sepenuh atau separa masa pada sepanjang pengajian.
(Akta 174: Kaedah 14)
2.5 Pelajar yang meninggalkan pengajiannya tanpa kebenaran atau melanggar perjanjian
boleh dikenakan tindakan.
2.6 Jika seseorang pelajar telah disabitkan kesalahan bagi sesuatu kesalahan jenayah di
mana-mana mahkamah, pelajar itu akan diberhentikan serta-merta daripada menjadi
pelajar Program Matrikulasi KPM.
(Akta 174: Seksyen 14.2)
2.7 Atas sebab-sebab keselamatan pelajar tidak digalakkan memiliki atau membawa
peralatan elektronik yang berharga tinggi dan bertanggungjawab mendaftar peralatan
tersebut di kolej kediaman
menjaga nama baik pelajar, kolej, Bahagian Matrikulasi dan KPM.
(Akta 174: Kaedah 3(a))
2.2 Pelajar bertanggungjawab membuat aduan kepada pihak kolej sekiranya terdapat
sebarang kejadian seperti kecurian, pergaduhan, pencerobohan orang luar, aktivitiaktiviti yang tidak sihat dan lain-lain dengan kadar segera.
2.3 Atas sebab-sebab keselamatan pelajar tidak digalakkan memiliki wang tunai melebihi
RM300.00 dan barang kemas bernilai tidak melebihi RM1,000.00 pada satu-satu masa.
2.4 Pelajar tidak dibenarkan terlibat dalam sebarang pekerjaan, perniagaan atau
perdagangan sama ada sepenuh atau separa masa pada sepanjang pengajian.
(Akta 174: Kaedah 14)
2.5 Pelajar yang meninggalkan pengajiannya tanpa kebenaran atau melanggar perjanjian
boleh dikenakan tindakan.
2.6 Jika seseorang pelajar telah disabitkan kesalahan bagi sesuatu kesalahan jenayah di
mana-mana mahkamah, pelajar itu akan diberhentikan serta-merta daripada menjadi
pelajar Program Matrikulasi KPM.
(Akta 174: Seksyen 14.2)
2.7 Atas sebab-sebab keselamatan pelajar tidak digalakkan memiliki atau membawa
peralatan elektronik yang berharga tinggi dan bertanggungjawab mendaftar peralatan
tersebut di kolej kediaman
3.1 Pelajar wajib menghadiri kuliah, tutoran, amali, bengkel aktiviti kokurikulum dan semua
aktiviti rasmi kolej.
3.2 Setiap pelajar bertanggungjawab menepati masa ketika menghadiri kuliah, tutoran,
amali, bengkel, aktiviti kokurikulum dan semua aktiviti rasmi kolej.
3.3 Kelewatan lebih daripada sepuluh (10) minit dari bermulanya waktu kuliah, tutoran,
amali, bengkel, aktiviti kokurikulum, pelajar akan dikira tidak hadir bagi kuliah, tutoran,
amali, aktiviti kokurikulum berkenaan.
3.4 Sekiranya pelajar tidak hadir adalah menjadi tanggungjawab pelajar untuk
memaklumkan dengan segera kepada pegawai yang berkaitan.
(Akta 174: Kaedah 4)
3.5 Hanya pelajar yang sakit dan dapat mengemukakan sijil cuti sakit yang sah atau
mendapat kebenaran khas atau cuti khas bertulis daripada pengarah kolej atau pegawai
lain yang diberi kuasa oleh pengarah kolej dibenarkan meninggalkan kuliah, tutoran,
amali, bengkel, kokurikulum dan aktiviti rasmi kolej.
aktiviti rasmi kolej.
3.2 Setiap pelajar bertanggungjawab menepati masa ketika menghadiri kuliah, tutoran,
amali, bengkel, aktiviti kokurikulum dan semua aktiviti rasmi kolej.
3.3 Kelewatan lebih daripada sepuluh (10) minit dari bermulanya waktu kuliah, tutoran,
amali, bengkel, aktiviti kokurikulum, pelajar akan dikira tidak hadir bagi kuliah, tutoran,
amali, aktiviti kokurikulum berkenaan.
3.4 Sekiranya pelajar tidak hadir adalah menjadi tanggungjawab pelajar untuk
memaklumkan dengan segera kepada pegawai yang berkaitan.
(Akta 174: Kaedah 4)
3.5 Hanya pelajar yang sakit dan dapat mengemukakan sijil cuti sakit yang sah atau
mendapat kebenaran khas atau cuti khas bertulis daripada pengarah kolej atau pegawai
lain yang diberi kuasa oleh pengarah kolej dibenarkan meninggalkan kuliah, tutoran,
amali, bengkel, kokurikulum dan aktiviti rasmi kolej.
4.1 Semua pelajar dikehendaki pada setiap masa membawa dan mempamerkan kad matrik
yang dikeluarkan oleh pihak kolej semasa berada di dalam kolej.
4.2 Kad matrik tidak dibenarkan untuk dipindah milik.
4.3 Kad matrik yang hilang/ rosak mesti dilaporkan kepada pihak kolej untuk diganti dan
kos ditanggung oleh pelajar.
(Akta 174: Kaedah 25)
yang dikeluarkan oleh pihak kolej semasa berada di dalam kolej.
4.2 Kad matrik tidak dibenarkan untuk dipindah milik.
4.3 Kad matrik yang hilang/ rosak mesti dilaporkan kepada pihak kolej untuk diganti dan
kos ditanggung oleh pelajar.
(Akta 174: Kaedah 25)
5.1 Pengawal keselamatan kolej adalah pegawai yang diberi tanggungjawab menyelia dan
melaporkan keselamatan keseluruhan kepada pihak pengurusan kolej.
5.2 Seseorang pelajar, pihak luar dan tetamu dikehendaki menunjukkan dokumen
pengenalan diri seperti kad pengenalan, kad matrik, kad pelawat atau lesen memandu
apabila diminta oleh pengawal keselamatan, felo, ketua felo atau pegawai lain yang
diberikan kuasa oleh pengarah kolej.
5.3 Semua pelajar dikehendaki mendaftar keluar dan masuk kolej di pondok pengawal.
5.4 Seseorang pelajar yang keluar atau masuk lewat dari jam 7.00 malam perlu mendapat
kebenaran daripada pengarah atau pegawai lain yang diberikan kuasa oleh pengarah
kolej.
(Akta 174: Kaedah 3b)
melaporkan keselamatan keseluruhan kepada pihak pengurusan kolej.
5.2 Seseorang pelajar, pihak luar dan tetamu dikehendaki menunjukkan dokumen
pengenalan diri seperti kad pengenalan, kad matrik, kad pelawat atau lesen memandu
apabila diminta oleh pengawal keselamatan, felo, ketua felo atau pegawai lain yang
diberikan kuasa oleh pengarah kolej.
5.3 Semua pelajar dikehendaki mendaftar keluar dan masuk kolej di pondok pengawal.
5.4 Seseorang pelajar yang keluar atau masuk lewat dari jam 7.00 malam perlu mendapat
kebenaran daripada pengarah atau pegawai lain yang diberikan kuasa oleh pengarah
kolej.
(Akta 174: Kaedah 3b)
6.1 Pelajar tidak dibenarkan mengambil sebarang peperiksaan luar kecuali dengan
kebenaran Pengarah Bahagian Matrikulasi KPM sepanjang tempoh pengajian.
6.2 Pelajar yang didapati bersalah melakukan penyelewengan akademik dalam
peperiksaan akan dikenakan tindakan tatatertib dan boleh diberi markah 0 bagi kertas
peperiksaan berkenaan atau diberi gred F bagi kursus berkenaan.
(Akta 174: Kaedah 3(j) dan 7A)
kebenaran Pengarah Bahagian Matrikulasi KPM sepanjang tempoh pengajian.
6.2 Pelajar yang didapati bersalah melakukan penyelewengan akademik dalam
peperiksaan akan dikenakan tindakan tatatertib dan boleh diberi markah 0 bagi kertas
peperiksaan berkenaan atau diberi gred F bagi kursus berkenaan.
(Akta 174: Kaedah 3(j) dan 7A)
7.1 Semua pelajar dikehendaki berpakaian kemas, sopan dan tidak mencolok mata serta
memakai kasut bertutup bersesuaian dengan majlis semasa menghadiri aktiviti rasmi
kolej.
7.2 Semua pelajar dikehendaki berpakaian kemas, sopan dan tidak mencolok mata serta
memakai kasut bertutup semasa menghadiri kuliah, tutoran, amali, peperiksaan dan
Perpustakaan.
7.3 Pelajar wajib memakai kot makmal/ baju bengkel, kasut bertutup dan pelindung mata
(sekiranya perlu) sepanjang sesi amali/ bengkel.
7.4 Pakaian semasa menghadiri aktiviti kokurikulum pelajar dikehendaki memakai:
(a) pakaian seragam yang ditetapkan bagi unit beruniform; atau
(b) seluar trek dan baju ‘T’ kolej atau pakaian yang ditetapkan oleh pihak kolej bagi
aktiviti sukan dan permainan atau kelab dan persatuan.
7.5 Pelajar hendaklah berpakaian sesuai dan tertakluk kepada PERKARA 7.1 dan 7.2 serta mempamerkan kad matrik semasa mengikuti lawatan rasmi.
7.6 Pakaian semasa keluar kolej (outing).
(a) pelajar dikehendaki berpakaian kemas, sopan dan tidak mencolok mata; dan
(b) pelajar hendaklah membawa kad matrik sepanjang berada di luar kawasan kolej.
memakai kasut bertutup bersesuaian dengan majlis semasa menghadiri aktiviti rasmi
kolej.
7.2 Semua pelajar dikehendaki berpakaian kemas, sopan dan tidak mencolok mata serta
memakai kasut bertutup semasa menghadiri kuliah, tutoran, amali, peperiksaan dan
Perpustakaan.
7.3 Pelajar wajib memakai kot makmal/ baju bengkel, kasut bertutup dan pelindung mata
(sekiranya perlu) sepanjang sesi amali/ bengkel.
7.4 Pakaian semasa menghadiri aktiviti kokurikulum pelajar dikehendaki memakai:
(a) pakaian seragam yang ditetapkan bagi unit beruniform; atau
(b) seluar trek dan baju ‘T’ kolej atau pakaian yang ditetapkan oleh pihak kolej bagi
aktiviti sukan dan permainan atau kelab dan persatuan.
7.5 Pelajar hendaklah berpakaian sesuai dan tertakluk kepada PERKARA 7.1 dan 7.2 serta mempamerkan kad matrik semasa mengikuti lawatan rasmi.
7.6 Pakaian semasa keluar kolej (outing).
(a) pelajar dikehendaki berpakaian kemas, sopan dan tidak mencolok mata; dan
(b) pelajar hendaklah membawa kad matrik sepanjang berada di luar kawasan kolej.
8.1 Pelajar lelaki dilarang berambut panjang. Istilah berambut panjang ialah seperti berikut;
(a) di belakang - rambut panjang jatuh melebihi garisan di bawah cuping dua telinga;
(b) di hadapan - rambut panjang menutupi garisan tengah dahi;
(c) di sisi - rambut menutup kedua-dua cuping telinga atau sebahagian daripadanya dan
bauk melebihi paras tengah hidung; dan
(d) di atas - rambut tidak melebihi daripada 6 inci panjang.
8.2 Pelajar lelaki yang bermisai dan berjanggut hendaklah sentiasa mengurusnya dengan
kemas.
8.3 Pelajar perempuan yang berambut panjang dinasihatkan mengikat atau
mendandankannya supaya kelihatan kemas.
8.4 Pelajar dilarang mewarnakan rambut.
(a) di belakang - rambut panjang jatuh melebihi garisan di bawah cuping dua telinga;
(b) di hadapan - rambut panjang menutupi garisan tengah dahi;
(c) di sisi - rambut menutup kedua-dua cuping telinga atau sebahagian daripadanya dan
bauk melebihi paras tengah hidung; dan
(d) di atas - rambut tidak melebihi daripada 6 inci panjang.
8.2 Pelajar lelaki yang bermisai dan berjanggut hendaklah sentiasa mengurusnya dengan
kemas.
8.3 Pelajar perempuan yang berambut panjang dinasihatkan mengikat atau
mendandankannya supaya kelihatan kemas.
8.4 Pelajar dilarang mewarnakan rambut.
9.1 Semua pelajar diwajibkan menyertai aktiviti kokurikulum.
(Akta 174: Kaedah 4)
9.2 Pelajar boleh memilih aktiviti kokurikulum yang mereka minati. Pihak kolej berhak
membuat keputusan terhadap aktiviti kokurikulum yang dipilih oleh pelajar.
9.3 Seseorang pelajar yang mempunyai masalah kesihatan serius perlu mengisytiharkan
status kesihatan kepada pengarah kolej atau pegawai yang diberi kuasa oleh pengarah
kolej.
9.4 Penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum akan diambil kira sebagai merit penilaian
bagi pemarkahan 10% kokurikulum ke UA.
(Akta 174: Kaedah 4)
9.2 Pelajar boleh memilih aktiviti kokurikulum yang mereka minati. Pihak kolej berhak
membuat keputusan terhadap aktiviti kokurikulum yang dipilih oleh pelajar.
9.3 Seseorang pelajar yang mempunyai masalah kesihatan serius perlu mengisytiharkan
status kesihatan kepada pengarah kolej atau pegawai yang diberi kuasa oleh pengarah
kolej.
9.4 Penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum akan diambil kira sebagai merit penilaian
bagi pemarkahan 10% kokurikulum ke UA.
10.1 Penggunaan bangunan, kawasan dan peralatan kolej selepas waktu pejabat, pada cuti
hujung minggu dan pada hari-hari cuti hendaklah mendapat kebenaran bertulis daripada
pengarah kolej atau pegawai lain yang diberi kuasa oleh pengarah kolej.
10.2 Perabot dan peralatan hendaklah disusun kembali seperti keadaan asal.
(Akta 174: Kaedah 31)
10.3 Pelajar tidak dibenarkan membawa pulang peralatan milik kolej tanpa kebenaran pihak
kolej.
10.4 Kehilangan/ kerosakan peralatan perlu dilaporkan segera kepada pegawai yang
bertanggungjawab. Jika berlaku kehilangan/ kerosakan peralatan, pelajar dikehendaki
untuk membuat bayaran ganti rugi mengikut nilai barang tersebut.
hujung minggu dan pada hari-hari cuti hendaklah mendapat kebenaran bertulis daripada
pengarah kolej atau pegawai lain yang diberi kuasa oleh pengarah kolej.
10.2 Perabot dan peralatan hendaklah disusun kembali seperti keadaan asal.
(Akta 174: Kaedah 31)
10.3 Pelajar tidak dibenarkan membawa pulang peralatan milik kolej tanpa kebenaran pihak
kolej.
10.4 Kehilangan/ kerosakan peralatan perlu dilaporkan segera kepada pegawai yang
bertanggungjawab. Jika berlaku kehilangan/ kerosakan peralatan, pelajar dikehendaki
untuk membuat bayaran ganti rugi mengikut nilai barang tersebut.
11.1 Kenderaan Kolej
(a) Penggunaan kenderaan kolej oleh mana-mana pihak hendaklah mendapat
kelulusan daripada pengarah kolej atau pegawai lain yang diberi kuasa oleh
pengarah kolej.
(b) Pihak pentadbiran kolej berhak pada bila-bila masa membatalkan sebarang
tempahan terhadap penggunaan kenderaan kolej sekiranya terdapat keperluan
lebih penting oleh pihak kolej.
11.2 Kenderaan Luar
(a) Pelajar tidak dibenarkan menggunakan kenderaan luar termasuk kenderaan
sewaan dan kenderaan persendirian.
(a) Penggunaan kenderaan kolej oleh mana-mana pihak hendaklah mendapat
kelulusan daripada pengarah kolej atau pegawai lain yang diberi kuasa oleh
pengarah kolej.
(b) Pihak pentadbiran kolej berhak pada bila-bila masa membatalkan sebarang
tempahan terhadap penggunaan kenderaan kolej sekiranya terdapat keperluan
lebih penting oleh pihak kolej.
11.2 Kenderaan Luar
(a) Pelajar tidak dibenarkan menggunakan kenderaan luar termasuk kenderaan
sewaan dan kenderaan persendirian.
12.1 Pelajar tidak dibenarkan memiliki atau menggunakan sebarang kenderaan bermotor
di dalam kolej.
12.2 Seseorang pelajar tidak boleh berkelakuan dengan apa cara juga atau melakukan apaapa perbuatan yang menghalang atau mengganggu pergerakan lalu lintas yang licin
dan teratur di dalam kolej.
(Akta 174: Kaedah 45)
di dalam kolej.
12.2 Seseorang pelajar tidak boleh berkelakuan dengan apa cara juga atau melakukan apaapa perbuatan yang menghalang atau mengganggu pergerakan lalu lintas yang licin
dan teratur di dalam kolej.
(Akta 174: Kaedah 45)
13.1 Lawatan rasmi ke luar kolej
(a) Permohonan untuk membuat lawatan rasmi ke luar kolej hendaklah dikemukakan
kepada pengarah kolej dalam tempoh seperti berikut;
i. bagi lawatan rasmi dalam negara - satu bulan sebelum tarikh lawatan; atau
ii. bagi lawatan rasmi ke luar negara - tiga bulan sebelum tarikh lawatan.
(Akta 174: Kaedah 13)
(b) Surat kebenaran rawatan kecemasan dan dokumen pengenalan diri seperti kad
pengenalan, pasport dan kad matrik hendaklah dibawa bersama.
13.2 Menerima lawatan pihak luar ke kolej
(a) Pihak luar yang ingin membuat lawatan dan / atau menjalankan sebarang aktiviti ke
kolej perlu mendapatkan kebenaran bertulis daripada pengarah kolej atau pegawai
lain yang diberi kuasa oleh pengarah kolej.
(b) Mana-mana pihak dalam kolej (termasuk individu) yang ingin menerima dan
membawa pihak luar melawat ke dalam kolej perlu memohon dan mendapatkan
kebenaran bertulis daripada pengarah kolej atau pegawai lain yang diberi kuasa
oleh pengarah kolej.
(c) Pihak luar yang ingin menginap di dalam kolej perlu mendapatkan kebenaran
bertulis daripada pengarah kolej atau pegawai lain yang diberi kuasa oleh pengarah
kolej.
(a) Permohonan untuk membuat lawatan rasmi ke luar kolej hendaklah dikemukakan
kepada pengarah kolej dalam tempoh seperti berikut;
i. bagi lawatan rasmi dalam negara - satu bulan sebelum tarikh lawatan; atau
ii. bagi lawatan rasmi ke luar negara - tiga bulan sebelum tarikh lawatan.
(Akta 174: Kaedah 13)
(b) Surat kebenaran rawatan kecemasan dan dokumen pengenalan diri seperti kad
pengenalan, pasport dan kad matrik hendaklah dibawa bersama.
13.2 Menerima lawatan pihak luar ke kolej
(a) Pihak luar yang ingin membuat lawatan dan / atau menjalankan sebarang aktiviti ke
kolej perlu mendapatkan kebenaran bertulis daripada pengarah kolej atau pegawai
lain yang diberi kuasa oleh pengarah kolej.
(b) Mana-mana pihak dalam kolej (termasuk individu) yang ingin menerima dan
membawa pihak luar melawat ke dalam kolej perlu memohon dan mendapatkan
kebenaran bertulis daripada pengarah kolej atau pegawai lain yang diberi kuasa
oleh pengarah kolej.
(c) Pihak luar yang ingin menginap di dalam kolej perlu mendapatkan kebenaran
bertulis daripada pengarah kolej atau pegawai lain yang diberi kuasa oleh pengarah
kolej.
14.1 Sebarang aktiviti dengan agensi luar perlu mendapat kebenaran bertulis daripada
Bahagian Matrikulasi.
14.2 Sebarang aktiviti/ program pelajar sama ada di dalam atau di luar kawasan kolej
mestilah mendapat kebenaran bertulis daripada pengarah kolej atau pegawai lain yang
diberi kuasa oleh pengarah kolej.
14.3 Sebarang aktiviti yang dijalankan oleh pelajar hendaklah diiringi oleh penasihat/
pensyarah sepanjang aktiviti/ program pelajar dijalankan.
14.4 Pelajar adalah dilarang daripada mengadakan, menganjurkan dan menyertai;
a) sebarang aktiviti yang bercanggah dengan keputusan yang telah dipersetujui oleh
pengarah kolej; dan
(Akta 174: Kaedah 9)
b) aktiviti kongsi gelap, maksiat dan aktiviti lain yang menyalahi undang-undang
negara sama ada di dalam atau di luar kawasan kolej.
(Akta 174: Kaedah 3a)
14.5 Masa menamatkan semua aktiviti/ program dalam PERKARA 14.2 pada sebelah
malam ialah tidak lewat daripada jam 11.00 malam. Sebarang aktiviti yang melewati
masa tersebut perlu mendapatkan kebenaran daripada pengarah kolej atau pegawai
lain yang diberi kuasa oleh pengarah kolej.
(Akta 174: Kaedah 29)
14.6 Aktiviti riadah pada waktu petang perlu tamat 30 minit sebelum waktu Maghrib.
Bahagian Matrikulasi.
14.2 Sebarang aktiviti/ program pelajar sama ada di dalam atau di luar kawasan kolej
mestilah mendapat kebenaran bertulis daripada pengarah kolej atau pegawai lain yang
diberi kuasa oleh pengarah kolej.
14.3 Sebarang aktiviti yang dijalankan oleh pelajar hendaklah diiringi oleh penasihat/
pensyarah sepanjang aktiviti/ program pelajar dijalankan.
14.4 Pelajar adalah dilarang daripada mengadakan, menganjurkan dan menyertai;
a) sebarang aktiviti yang bercanggah dengan keputusan yang telah dipersetujui oleh
pengarah kolej; dan
(Akta 174: Kaedah 9)
b) aktiviti kongsi gelap, maksiat dan aktiviti lain yang menyalahi undang-undang
negara sama ada di dalam atau di luar kawasan kolej.
(Akta 174: Kaedah 3a)
14.5 Masa menamatkan semua aktiviti/ program dalam PERKARA 14.2 pada sebelah
malam ialah tidak lewat daripada jam 11.00 malam. Sebarang aktiviti yang melewati
masa tersebut perlu mendapatkan kebenaran daripada pengarah kolej atau pegawai
lain yang diberi kuasa oleh pengarah kolej.
(Akta 174: Kaedah 29)
14.6 Aktiviti riadah pada waktu petang perlu tamat 30 minit sebelum waktu Maghrib.
15.1 Mana-mana kelab/ pertubuhan/ persatuan pelajar menetap yang ingin menjemput
perceramah/ pensyarah luar hendaklah mengikut peraturan;
(a) Penceramah/ pensyarah luar itu ingin dijemput untuk memberi ceramah perlu
mendapat kebenaran bertulis daripada pengarah kolej atau pegawai lain yang diberi
kuasa oleh pengarah kolej.
(b) Penceramah/ pensyarah yang dijemput hendaklah terdiri daripada pegawai
kakitangan di kementerian/ jabatan kerajaan dari institusi pendidikan/ pengajian
tinggi/ agensi luar yang diiktiraf oleh KPM;
(c) Penceramah/ pensyarah yang dijemput tidak boleh daripada kalangan ketua/
pemimpin atau ahli sebarang perkumpulan/ persatuan/ pertubuhan yang tidak
disetujui oleh KPM;
(d) Tajuk dan isi ceramah hendaklah perkara-perkara yang bersesuaian dengan tujuan
dan objektif kelab/ pertubuhan/ persatuan dan tidak bercanggah dengan peraturan
kolej dan undang-undang negara; dan
(e) Semasa ceramah/ syarahan diadakan, pensyarah atau penasihat kelab/
pertubuhan/ persatuan yang berkenaan hendaklah hadir bersama dan
bertanggungjawab menyediakan dan menghantar laporan bertulis kepada pengarah
kolej atau Bahagian Matrikulasi.
perceramah/ pensyarah luar hendaklah mengikut peraturan;
(a) Penceramah/ pensyarah luar itu ingin dijemput untuk memberi ceramah perlu
mendapat kebenaran bertulis daripada pengarah kolej atau pegawai lain yang diberi
kuasa oleh pengarah kolej.
(b) Penceramah/ pensyarah yang dijemput hendaklah terdiri daripada pegawai
kakitangan di kementerian/ jabatan kerajaan dari institusi pendidikan/ pengajian
tinggi/ agensi luar yang diiktiraf oleh KPM;
(c) Penceramah/ pensyarah yang dijemput tidak boleh daripada kalangan ketua/
pemimpin atau ahli sebarang perkumpulan/ persatuan/ pertubuhan yang tidak
disetujui oleh KPM;
(d) Tajuk dan isi ceramah hendaklah perkara-perkara yang bersesuaian dengan tujuan
dan objektif kelab/ pertubuhan/ persatuan dan tidak bercanggah dengan peraturan
kolej dan undang-undang negara; dan
(e) Semasa ceramah/ syarahan diadakan, pensyarah atau penasihat kelab/
pertubuhan/ persatuan yang berkenaan hendaklah hadir bersama dan
bertanggungjawab menyediakan dan menghantar laporan bertulis kepada pengarah
kolej atau Bahagian Matrikulasi.
Pelajar tidak dibenarkan menghadiri sebarang ceramah/ syarahan yang bukan anjuran KPM
kecuali dengan kebenaran bertulis daripada pengarah kolej atau pegawai lain yang diberi
kuasa oleh pengarah kolej.
kecuali dengan kebenaran bertulis daripada pengarah kolej atau pegawai lain yang diberi
kuasa oleh pengarah kolej.
17.1 Pelajar yang memerlukan rawatan di pusat perubatan kerajaan hendaklah
mendapatkan kebenaran bertulis daripada pengarah kolej atau pegawai lain yang telah
diberi kuasa oleh pengarah kolej.
17.2 Kemudahan pengangkutan disediakan kepada pelajar bagi mendapatkan rawatan
kesihatan ke klinik kerajaan.
17.3 Pelajar dikehendaki menanggung sendiri kos keseluruhan perubatan jika ingin
mendapatkan perkhidmatan di klinik/ hospital swasta dengan persetujuan ibu/ bapa/
penjaga.
17.4 Pelajar dibenarkan berada di bilik sakit setelah mendapat kebenaran secara bertulis
dari pengarah kolej atau pegawai yang diberi kuasa oleh pengarah kolej.
mendapatkan kebenaran bertulis daripada pengarah kolej atau pegawai lain yang telah
diberi kuasa oleh pengarah kolej.
17.2 Kemudahan pengangkutan disediakan kepada pelajar bagi mendapatkan rawatan
kesihatan ke klinik kerajaan.
17.3 Pelajar dikehendaki menanggung sendiri kos keseluruhan perubatan jika ingin
mendapatkan perkhidmatan di klinik/ hospital swasta dengan persetujuan ibu/ bapa/
penjaga.
17.4 Pelajar dibenarkan berada di bilik sakit setelah mendapat kebenaran secara bertulis
dari pengarah kolej atau pegawai yang diberi kuasa oleh pengarah kolej.
18.1 Tiada seorang pelajar, kumpulan pelajar, pertubuhan, persatuan atau kelab boleh
menyimpan, mendengar, menayang, menampal dan memperdengarkan sebarang
penerbitan sama ada bercetak atau bukan bercetak seperti filem, kaset, audio, video
dan lain-lain bahan bukan cetak yang dilarang di bawah Akta Cetakan Negara dan
Undang-Undang Negara. (Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984).
18.2 Sebarang bahan penerbitan bercetak dan bahan bukan bercetak yang hendak
diedarkan atau ditontoni atau diperdengarkan kepada pelajar menetap perlu
mendapatkan kebenaran bertulis daripada pengarah kolej atau pegawai lain yang diberi
kuasa oleh pengarah kolej.
18.3 Semua urusan surat-menyurat, rakaman, percetakan atau penerbitan yang
menggunakan nama dan logo kolej yang hendak dibuat edaran sama ada di dalam atau
luar kawasan kolej hendaklah mendapat kebenaran bertulis daripada pengarah kolej
atau pegawai lain yang diberi kuasa oleh pengarah kolej.
menyimpan, mendengar, menayang, menampal dan memperdengarkan sebarang
penerbitan sama ada bercetak atau bukan bercetak seperti filem, kaset, audio, video
dan lain-lain bahan bukan cetak yang dilarang di bawah Akta Cetakan Negara dan
Undang-Undang Negara. (Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984).
18.2 Sebarang bahan penerbitan bercetak dan bahan bukan bercetak yang hendak
diedarkan atau ditontoni atau diperdengarkan kepada pelajar menetap perlu
mendapatkan kebenaran bertulis daripada pengarah kolej atau pegawai lain yang diberi
kuasa oleh pengarah kolej.
18.3 Semua urusan surat-menyurat, rakaman, percetakan atau penerbitan yang
menggunakan nama dan logo kolej yang hendak dibuat edaran sama ada di dalam atau
luar kawasan kolej hendaklah mendapat kebenaran bertulis daripada pengarah kolej
atau pegawai lain yang diberi kuasa oleh pengarah kolej.
Seseorang pelajar atau kumpulan pelajar tidak boleh terlibat dengan apa-apa jua cara dalam
sebarang aktiviti perjudian di dalam kolej.
(Akta 174: Kaedah 17)
sebarang aktiviti perjudian di dalam kolej.
(Akta 174: Kaedah 17)
20.1 Seseorang pelajar tidak boleh minum atau ada dalam miliknya atau jagaannya atau
kawalannya apa-apa minuman beralkohol di dalam kolej.
20.2 Seseorang pelajar yang didapati dalam keadaan mabuk di dalam kolej adalah bersalah
atas suatu kesalahan tatatertib.
20.3 Seseorang pelajar tidak boleh minum, makan atau ada dalam miliknya atau jagaannya
atau kawalannya apa-apa minuman, makanan dan bahan-bahan yang tidak halal di
dalam kolej.
(Akta 174: Kaedah 18 dan 3b)
kawalannya apa-apa minuman beralkohol di dalam kolej.
20.2 Seseorang pelajar yang didapati dalam keadaan mabuk di dalam kolej adalah bersalah
atas suatu kesalahan tatatertib.
20.3 Seseorang pelajar tidak boleh minum, makan atau ada dalam miliknya atau jagaannya
atau kawalannya apa-apa minuman, makanan dan bahan-bahan yang tidak halal di
dalam kolej.
(Akta 174: Kaedah 18 dan 3b)
Seseorang pelajar atau kumpulan pelajar tidak boleh memiliki atau dibawah jagaan atau
kawalannya, atau mempamer, mengedar, melihat, menonton atau mendengar secara sengaja
apa-apa bahan lucah di dalam kolej.
kawalannya, atau mempamer, mengedar, melihat, menonton atau mendengar secara sengaja
apa-apa bahan lucah di dalam kolej.
22.1 Tiada seorang pelajar boleh ada dalam miliknya atau di bawah jagaan atau kawalannya
apa-apa dadah atau racun.
22.2 Tiada seorang pelajar boleh ada dalam miliknya atau di bawah jagaan atau kawalannya
apa-apa perkakas, alat radas atau barang yang pada pendapat pihak berkuasa
tatatertib adalah direkabentuk bagi memakan atau meminum atau menghisap atau
menyedut atau memasukkan ke dalam badannya secara suntikan atau dengan apaapa jua cara lain apa-apa dadah atau racun.
22.3 Tiada seorang pelajar boleh memberi, membekal, mengadakan atau menawarkan atau
bercadang hendak memberi, membekal, mengadakan atau menawarkan apa-apa
dadah atau racun kepada sesiapapun.
22.4 Tiada seorang pelajar boleh makan atau minum atau menghisap atau menyedut atau
memasukkan ke dalam badannya secara suntikan atau dengan apa-apa jua cara lain
apa-apa dadah atau racun.
22.5 Tiada apa-apa juga dalam peraturan ini boleh disifatkan sebagai melarang seorang
pelajar daripada menjalani apa-apa rawatan oleh seseorang pengamal perubatan yang
didaftarkan di bawah Akta Perubatan 1971.
22.6 Pihak kolej berhak pada bila-bila masa meminta seseorang pelajar untuk menjalani
ujian air kencing dan pemeriksaan perubatan.
22.7 Seseorang pelajar yang didapati menggunakan atau mengambil atau
menyalahgunakan atau menagih apa-apa dadah atau racun adalah bersalah atas suatu
kesalahan tatatertib.
(Akta 174: Kaedah 20)
apa-apa dadah atau racun.
22.2 Tiada seorang pelajar boleh ada dalam miliknya atau di bawah jagaan atau kawalannya
apa-apa perkakas, alat radas atau barang yang pada pendapat pihak berkuasa
tatatertib adalah direkabentuk bagi memakan atau meminum atau menghisap atau
menyedut atau memasukkan ke dalam badannya secara suntikan atau dengan apaapa jua cara lain apa-apa dadah atau racun.
22.3 Tiada seorang pelajar boleh memberi, membekal, mengadakan atau menawarkan atau
bercadang hendak memberi, membekal, mengadakan atau menawarkan apa-apa
dadah atau racun kepada sesiapapun.
22.4 Tiada seorang pelajar boleh makan atau minum atau menghisap atau menyedut atau
memasukkan ke dalam badannya secara suntikan atau dengan apa-apa jua cara lain
apa-apa dadah atau racun.
22.5 Tiada apa-apa juga dalam peraturan ini boleh disifatkan sebagai melarang seorang
pelajar daripada menjalani apa-apa rawatan oleh seseorang pengamal perubatan yang
didaftarkan di bawah Akta Perubatan 1971.
22.6 Pihak kolej berhak pada bila-bila masa meminta seseorang pelajar untuk menjalani
ujian air kencing dan pemeriksaan perubatan.
22.7 Seseorang pelajar yang didapati menggunakan atau mengambil atau
menyalahgunakan atau menagih apa-apa dadah atau racun adalah bersalah atas suatu
kesalahan tatatertib.
(Akta 174: Kaedah 20)
23.1 Keseluruhan kawasan kolej adalah Kawasan Larangan Merokok di bawah Peraturan
4, Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau (Pindaan) 1997.
23.2 Tiada seorang pelajar boleh ada dalam miliknya atau dibawah jagaannya atau
kawalannya apa-apa hasil tembakau atau rokok atau rokok elektronik (vape).
23.3 Tiada seorang pelajar boleh ada dalam miliknya atau di bawah jagaan atau kawalannya
apa-apa perkakas, alat radas atau barang yang pada pendapat pihak berkuasa
tatatertib adalah direka bentuk bagi memakan atau menghisap atau menyedut apa-apa
hasil tembakau atau rokok atau rokok elektronik (vape).
(Akta 174: Kaedah 26)
4, Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau (Pindaan) 1997.
23.2 Tiada seorang pelajar boleh ada dalam miliknya atau dibawah jagaannya atau
kawalannya apa-apa hasil tembakau atau rokok atau rokok elektronik (vape).
23.3 Tiada seorang pelajar boleh ada dalam miliknya atau di bawah jagaan atau kawalannya
apa-apa perkakas, alat radas atau barang yang pada pendapat pihak berkuasa
tatatertib adalah direka bentuk bagi memakan atau menghisap atau menyedut apa-apa
hasil tembakau atau rokok atau rokok elektronik (vape).
(Akta 174: Kaedah 26)
24.1 Tiada seorang pelajar dengan apa jua cara boleh membuli seorang pelajar menetap
lain sama ada secara lisan, bertulis dan / atau perbuatan.
24.2 Tiada seorang pelajar dengan apa jua cara boleh mendatangkan kecederaan atau
kemudaratan kepada diri sendiri dan / atau orang lain.
(Akta 174: Kaedah 3a dan 3b)
lain sama ada secara lisan, bertulis dan / atau perbuatan.
24.2 Tiada seorang pelajar dengan apa jua cara boleh mendatangkan kecederaan atau
kemudaratan kepada diri sendiri dan / atau orang lain.
(Akta 174: Kaedah 3a dan 3b)
25.1 Tiada seorang pelajar menetap boleh ada dalam miliknya atau di bawah jagaan atau
kawalannya apa-apa bahan letupan, mercun atau bunga api.
25.2 Tiada seorang pelajar menetap boleh memberi, membekal, mengadakan atau
menawarkan atau bercadang hendak memberi, membekal, mengadakan atau
menawarkan apa-apa bahan letupan, mercun atau bunga api kepada sesiapapun
mengikut Seksyen 4(2) Akta Bahan Letupan 1957.
(Akta 174: Kaedah 3b dan 22)
kawalannya apa-apa bahan letupan, mercun atau bunga api.
25.2 Tiada seorang pelajar menetap boleh memberi, membekal, mengadakan atau
menawarkan atau bercadang hendak memberi, membekal, mengadakan atau
menawarkan apa-apa bahan letupan, mercun atau bunga api kepada sesiapapun
mengikut Seksyen 4(2) Akta Bahan Letupan 1957.
(Akta 174: Kaedah 3b dan 22)
Tiada seorang pelajar boleh mencuri/ mengalih/ meminda/ mengubah objek, harta benda
kepunyaan kolej atau kepunyaan mana-mana individu tanpa kebenaran di dalam kawasan
kolej.
(Akta 174: Kaedah 3h)
kepunyaan kolej atau kepunyaan mana-mana individu tanpa kebenaran di dalam kawasan
kolej.
(Akta 174: Kaedah 3h)
Tiada seorang pelajar boleh memusnah, merosak atau mencacatkan harta benda kepunyaan
kolej atau kepunyaan mana-mana individu lain atau harta benda yang berada di dalam
kawasan kolej.
(Akta 174: Kaedah 3g dan 3b)
kolej atau kepunyaan mana-mana individu lain atau harta benda yang berada di dalam
kawasan kolej.
(Akta 174: Kaedah 3g dan 3b)
28.1 Tiada seorang pelajar boleh berkelakuan kurang sopan terhadap mana-mana pegawai,
kakitangan kolej atau pelajar menetap lain.
28.2 Tiada seorang pelajar dibenarkan berkelakuan tidak sopan pada setiap masa dan di
mana-mana tempat di dalam atau luar kawasan kolej.
28.3 Tiada seorang pelajar dibenarkan membuat bising/ menganggu ketenteraman di kolej
kediaman, kafetaria, surau, bangunan akademik, bangunan pentadbiran dan lain-lain
di dalam kawasan kolej.
kakitangan kolej atau pelajar menetap lain.
28.2 Tiada seorang pelajar dibenarkan berkelakuan tidak sopan pada setiap masa dan di
mana-mana tempat di dalam atau luar kawasan kolej.
28.3 Tiada seorang pelajar dibenarkan membuat bising/ menganggu ketenteraman di kolej
kediaman, kafetaria, surau, bangunan akademik, bangunan pentadbiran dan lain-lain
di dalam kawasan kolej.
Pelajar tidak dibenarkan berkahwin sebelum atau semasa tempoh pengajiannya.
30.1 Tiada apa-apa juga dalam peraturan ini boleh disifatkan sebagai melarang pihak kolej
merujuk mana-mana pelajar menetap jika didapati perlu menjalani apa-apa rawatan
oleh seseorang pengamal perubatan yang didaftarkan di bawah Akta Perubatan 1971.
30.2 Seseorang pelajar yang mempunyai masalah kesihatan serius perlu mengisytiharkan
status kesihatan kepada pengarah kolej atau pegawai yang diberi kuasa oleh pengarah
kolej.
merujuk mana-mana pelajar menetap jika didapati perlu menjalani apa-apa rawatan
oleh seseorang pengamal perubatan yang didaftarkan di bawah Akta Perubatan 1971.
30.2 Seseorang pelajar yang mempunyai masalah kesihatan serius perlu mengisytiharkan
status kesihatan kepada pengarah kolej atau pegawai yang diberi kuasa oleh pengarah
kolej.
Seseorang pelajar mestilah mematuhi atau tidak melanggar apa-apa arahan atau kehendak
yang dikeluarkan oleh pengarah kolej atau pegawai lain yang diberi kuasa oleh pengarah kolej.
(Akta 174: Kaedah 26)
yang dikeluarkan oleh pengarah kolej atau pegawai lain yang diberi kuasa oleh pengarah kolej.
(Akta 174: Kaedah 26)